Wymiana handlowa z partnerami biznesowymi z Chin to dla polskich firm przede wszystkim możliwość rozszerzenia prowadzonej działalności o nowe produkty czy usługi, z czym wiąże się także obietnica większych zysków. Nie można jednak przy tym zapominać, że prowadzenie biznesu z chińskimi kontrahentami – obok atrakcyjnych finansowo perspektyw – niesie ze sobą również pewne zagrożenia. Największe obawy wywołują zwykle formalności związane ze składaniem zamówień na odległość i związanym z tym ryzykiem trafienia na nieuczciwego partnera z Chin. Jak tego uniknąć? Niezbędna okazuje się rzetelna weryfikacja chińskiej firmy. Sprawdź, jak podejść do tego zadania, by mieć pewność, że import towarów z Chin przebiegnie pomyślnie!
Weryfikacja chińskiej firmy – dlaczego to obowiązkowa procedura w trakcie importu z Chin?
Jak wspomniano, jednym z najbardziej ryzykownych momentów importu z Chin jest z pewnością wybór odpowiedniego producenta. Zadanie to jest tym trudniejsze, jeśli przedsiębiorstwo prowadzi inwestycję z odległego kraju, np. z Polski, przez co nie uczestniczy bezpośrednio we wszystkich wymaganych czynnościach. Wówczas weryfikacja chińskiej firmy staje się obowiązkowym elementem w trakcie planowania importu towarów z Państwa Środka.
Handel z Chinami obarczony jest szeregiem przepisów i regulacji, które często okazują się dość wyśrubowane. To nie powinno jednak usypiać czujności polskich przedsiębiorstw i ich ostrożności w całym procesie – wciąż nie można bowiem w pełni wyeliminować ryzyka oszustwa ze strony chińskich partnerów biznesowych. Dlatego chcąc dokonać weryfikacji chińskiej firmy, należy zacząć w pierwszym kroku od ustalenia, czy domniemana firma dostawcy z Chin została rzeczywiście zarejestrowana w odpowiednim urzędzie. W tym przypadku nie wystarczy sam fakt, że przedsiębiorstwo posiada stronę internetową czy figuruje w serwisie B2B – to jeszcze nie stanowi dowodu na to, że firma została formalnie zarejestrowana. Tego typu przesłanki mogą okazać się mylące. Jeśli importer nie dokona dodatkowej weryfikacji, w efekcie może prowadzić to do licznych problemów, np. niezrealizowania opłaconego zamówienia.
W jaki sposób zweryfikować chińskiego dostawcę?
Na początkowym etapie całej procedury importer powinien samodzielnie wyegzekwować od potencjalnego partnera z Chin kopię jego licencji biznesowej. Otrzymując wgląd do tego dokumentu, należy zweryfikować przede wszystkim zgodność danych, a także ważność samej licencji. Niekiedy może bowiem okazać się, że chińska firma faktycznie posiadała kiedyś licencję na prowadzoną działalność, jednak nie została ona przedłużona. Wówczas najrozsądniej jest poszukać innego dostawcy z Chin.
Kolejną metodą weryfikacji chińskiej firmy jest sprawdzenie wybranego dostawcy w popularnych serwisach B2B. Niektóre platformy umożliwiają wyszukiwanie jedynie tych producentów z Państwa Środka, którzy zostali uprzednio pozytywnie zweryfikowani przez niezależne instytucje. Nie jest to oczywiście wystarczające, ale daje pewność, że licencja biznesowa wybranej firmy i adres fabryki zostały potwierdzone.
Najskuteczniejszym sposobem weryfikacji chińskiej firmy okazuje się jednak zasięgnięcie wsparcia ze strony profesjonalnej firmy. Doświadczony pośrednik działający lokalnie w Chinach przeprowadzi szczegółową analizę potencjalnych partnerów biznesowych, eliminując tym samym ryzyko nawiązania współpracę z nierzetelnymi kontrahentami. Profesjonalnie wykonany raport o chińskiej firmie zawiera wiele użytecznych i zweryfikowanych informacji, w tym przede wszystkim:
- potwierdzoną oficjalna nazwę firmy z Chin, jej adres i formę prawną;
- dane prawne reprezentanta;
- kompletne dane kontaktowe;
- rok założenia firmy i przedmiot działalności;
- kapitał zakładowy, strukturę udziałów, dane wspólników;
- numer firmy z rejestru przedsiębiorców wraz z numerem podatkowym;
- informację o ewentualnym zaleganiu ze sprawozdaniami finansowymi;
- powiązania kapitałowe firmy z innymi podmiotami;
- informację, czy firma znajduje się w rejestrze firm nierzetelnych.