Sprzedaż znaku towarowego w Chinach dotyczy zarówno znaków nowych i dotychczas nieznanych, które niejednokrotnie zostały zarejestrowane właśnie z myślą o ich szybkiej sprzedaży, jak i znaków używanych. Sprzedaż i przeniesienie praw ochronnych do znaku handlowego wymaga podjęcia określonych kroków prawnych. Sprawdź, jak w praktyce wygląda transfer praw ochronnych do znaku towarowego w Państwie Środka i dowiedz się, na co warto zwrócić uwagę po jego sprzedaży.
Sprzedaż znaku towarowego w Chinach – jak przebiega procedura?
Kwestię sprzedaży znaku towarowego w Chinach należy rozpatrywać na dwa możliwe sposoby, w zależności od konkretnej sytuacji.
Pierwszy i najprostszy do rozstrzygnięcia przypadek dotyczy znaku towarowego, który został stworzony przez osobę ukierunkowaną na jego szybką sprzedaż. Wówczas zawarcie transakcji i dokonanie transferu praw ochronnych do znaku następują zwykle natychmiast po znalezieniu odpowiedniego nabywcy i wynegocjowaniu przez strony satysfakcjonującej ceny.
Procedura sprzedaży znaku towarowego w Chinach nieco komplikuje się, gdy transakcja dotyczy znaku zarejestrowanego w tzw. złej wierze, czyli przez nieuprawnioną stronę trzecią, która zgłasza go mimo świadomości, że nie stanowi on jej własności. W Chinach tego rodzaju komplikacje wciąż nie należą do rzadkości, jednak kolejne zmiany w chińskim prawie coraz wyraźniej mają na uwadze prawowitych właścicieli i znacząco ułatwiają walkę o odzyskanie praw do ich znaku towarowego. W sytuacji, gdy nabywca zgodzi się na odkupienie praw do własnego znaku zarejestrowanego uprzednio przez niepowołaną stronę trzecią, procedura sprzedaży wygląda podobnie jak w przypadku pierwszym. Wówczas strony transakcji muszą uzgodnić odpowiadające im warunki sprzedaży i sfinalizować przeniesienie praw ochronnych zgodnie z chińskim prawem.
Osobnym przypadkiem, o którym warto wspomnieć, jest sprzedaż znaku już funkcjonującego na rynku. Skuteczny zakup takiej marki stanowi dużo bardziej złożony proces, który wymaga przeprowadzenia szczegółowego audytu firmy będącej właścicielem znaku towarowego w Chinach.
Ile trwa sprzedaż znaku towarowego w Chinach?
Sprawami związanymi ze sprzedażą znaku towarowego w Chinach zajmuje się tamtejszy Urząd Patentowy. W sytuacji, gdy dokumentacja dotycząca transferu praw ochronnych do marki jest kompletna i poprawna pod względem formalno-prawnym, procedura sprzedaży znaku towarowego trwa ok. sześć miesięcy od daty złożenia stosownego wniosku do urzędu (w których zawiera się już trzymiesięczny okres publikacji znaku). Zmiana praw do rejestru każdorazowo potwierdzana jest poprzez specjalny dokument wydawany przez Chiński Urząd Patentowy. Co jednak istotne, dokument ten nie jest równoznaczny ze świadectwem rejestracji znaku towarowego. Aby je otrzymać, właściciel praw ochronnych do marki musi wystosować osobny wniosek.
Koszt znaku towarowego w Chinach
Ostateczna kwota sprzedaży znaku towarowego w Chinach uzależniona jest od okoliczności konkretnej sprawy. Jeśli transakcja dotyczy znaku zarejestrowanego w tzw. złej wierze, wówczas można spodziewać się, że koszt odkupienia marki nie będzie zbyt wysoki. Na kwestię tę znaczący wpływ ma również to, czy kupujący reprezentuje znaną firmę o ugruntowanej pozycji rynkowej. Pod uwagę bierze się także ofertę przedsiębiorstwa i to, czy produkty są pożądane na rynku. Można bowiem zauważyć zasadę, że im większa firma i większy popyt na oferowane przez nią produkty, tym wyższa cena sprzedaży znaku towarowego.

